Hjemmetrening.no engasjerer målgruppen sin og skalerer kampanjer på tvers av kanaler med brukergenerert innhold (UGC). Strategien førte til en 400% økning i omsetning og reduserte kostnaden for videoproduksjons med over 1000%.
Brukergenerert innhold (UGC, User Generated Content) er innhold som frivillig produseres av forbrukeren. Dette kan være anmeldelser, videoer, bilder, innlegg og mye mer som typisk postes på sosiale medier, Youtube eller forum.
UGC samles gjerne fra fornøyde kunder eller influencere og filmes av forbrukeren selv. Derfor er innholdet rimeligere å produsere og mer naturlig tilpasset plattformer som sosiale medier.
Brukergenerert innhold lar deg produsere mer innhold og annonser, oftere og rimeligere.
Det gjør at du får testet flere bilder, tekster, videoer, vinkler og hooks. I tillegg vekker innholdet mer tillit, er mer naturlig i sosiale medier og forteller om reelle kunders utfordringer og løsninger.
Ved å implementere UGC-innhold i markedsføringen og på tvers av nettbutikken økte vi konverteringsraten på Hjemmetrening.no med 85%, oppnå rekordlave kostnader per salg og reduserte kostnaden for videoproduksjon med over 1000%.
Siden vi kan produsere innhold i høyt tempo kan vi teste flere annonser.
Ved å stadig lansere nytt innhold skaper vi flere annonser som genererer målbare og profitable resultater. I tillegg viser innholdet frem andre fornøyde kunder og aktive brukere, som øker tilliten til merkevaren og konverteringsraten i nettbutikken.
Denne prosessen gjør at vi kan skalere kampanjer profitabelt.

Innholdet kan produseres av fornøyde kunder, mikro- eller makro influensere, venner, familie og generelt alle som er komfortabel foran kamera.
I en betalt annonsering sammenheng dreier innholdet seg oftest om bilder og videoer, men det kan også være skriver-innlegg og annet innhold produsert av forbrukeren.
Fornøyde kunder er ofte første steget til en vellykket UGC strategi.
Hvordan kan du få fornøyde kunder til å produsere innholdet? Spør kunder du er i dialog med, når du mottar en positiv omtale eller når kunder tar kontakt med kundeservice - og henvendelsen løses med en positiv opplevelse.
Du velger selv om du ønsker å tilby en gevinst eller ikke i bytte mot innholdet.
Å tilby en rabatt eller annen form for godtgjørelse kan ofte øke antall interessenter, men fokuset burde være å samle genuine og autentiske tilbakemeldinger.
En annen fremgang er å ta kontakt med mikro eller makro influensere som er en god match med merkevaren din. Her kan du enten lage en affiliate løsning eller betale for influenser markedsføring.
Affiliate markedsføring vil si å lage et samarbeid med innholdsskapere som produserer og distribuerer innhold for deg, i bytte mot en kickback på salgene som stammer via de.
Med influenser markedsføring vil du typisk betale for innholdet up-front.
Dersom du også ønsker å kunne bruke innholdet selv, istedenfor å kun ha det distribuert via skaperens kanaler, må du som regel betale større summer for det.
En makro influenser strategi kan være svært gunstig, men det er gjerne ikke riktig valg for små og mellomstore bedrifter.
En mikroinfluenser strategi er langt rimeligere og lar deg produsere mer innhold med flere ansikter til en rimeligere kostnad.
Dette er personer med mindre følgebase som produserer innhold på sosiale medier.
I tillegg har du byråer som spesialiserer seg på å skape brukergenerert innhold som kan hjelpe deg nå ut til skapere og sette retningslinjene for hvordan innholdet skal produseres.
"Det hadde jeg aldri klart om jeg skulle gjort dette her alene"
- Thomas Skjørestad, Gründer av Hjemmetrening.no
Ønsker du å ta i bruk brukergenerert innhold i markedsføringen din? Kontakt oss for en uforpliktende strategisamtale, helt gratis.