I år tok vi over Bedriftsidretten i Telemark sin markedsføring på sosiale medier. Oppgaven var å synliggjøre og generere påmeldelser for arrangementene deres med betalt annonsering. Vår datadrevne strategi førte til en 21X Return on Adspend (ROAS) på annonsene.
"Å bruke SWML for annonseoppsett har gitt oss utrolig mye mer synlighet, klikk og salg."
- Thomas Stornes, Daglig leder hos Bedriftsidretten i Telemark
For å effektivt markedsføre på nett er det to ting som er avgjørende: Data og gode kundereiser.
Uten data opererer både du og annonseplattformen i blinde. Og uten gjennomtenkte og klare kundereiser vil du alltid betale dyre summer for å oppnå resultater.
Før vi lanserer en eneste annonse gjelder det å få på plass riktig datasporing.
Å annonsere uten datainnsamling kaller vi for gambling og bortkastet budsjett. Ikke til å anbefale.
Samarbeidet startet med å få på plass sporingsverktøy på nettsider og i bookingsystem, slik at vi får innsikt i hele kundereisen.
Da samler får vi økt innsikt og forståelse av målgruppen, kundereisen, resultatene og ikke minst hvilke annonser som gir resultatene.
Når vi kan se hvilke annonser som genererer avkastning, vet vi også hvordan budsjettet burde fordeles. Vi kan skalere vinnende annonser og skru av de som ikke leverer.
Vi ser hvor det eventuelt stopper opp i kundereisen, slik at vi vet om vi må optimalisere annonser, landingssider eller bookingssider for å øke konverteringene.
Med datagrunnlag på plass gjelder det å gi algoritmen innhold å jobbe med.
Det vil si å inkludere flere kortere og lengre tekster, bilder og videoer i hvert annonsesett. Vi ønsker å teste bredt, slik at vi kan identifisere hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Hensikten er å identifisere vinnere og skru av annonser som ikke leverer.
Når annonser skrus av gjelder det å tilføye nye annonser som bygger på dataen som er samlet inn og de vinnende annonsene vi har identifisert.
Med variert innhold i kampanjen kan vi ta nytte av alle de ulike annonseplasseringene som tilbys av plattformen.
Det bidrar til økt eksponering, lavere kostnad per 1000 seere (CPM) og bedre resultater.
Den beste markedsføringen er den som ikke føles som markedsføring.
Den gjennomsnittlige nordmann bombarderes med reklame på en daglig basis og har praktisk sett innebygde skyggelapper som blokkerer det.
Innholdet må derfor være naturlig for plattformen, stoppe scrollen og fange interessen til målgruppen.
Å lage godt innhold handler derfor om to sentrale elementer: Forståelse av plattformen du annonserer på og forståelse av målgruppen du markedsfører til.
Ønsker du hjelp med betale annonsering på sosiale medier?
Kontakt oss for en uforpliktende strategisamtale, helt gratis.